Museer i Stockholm

Stockholm är Sveriges huvudstad och har fler museer än någon annan stad i vårt land. Det är en bidragande orsak till att Stockholm är en så uppskattad stad av både turister och svenskar. För de som tycker om att besöka museer har Stockholm ett stort och brett utbud av många olika typer av museer. Efter pandemin har

Stockholms museer öppnat igen och till mångas glädje erbjuder dessutom många av dem gratis entré.

Medelhavet, vikingar och urfolk

Medelhavsmuseet har en samling av olika föremål från det antika Rom och Grekland. Museet innehåller även fynd som svenska arkeologer hittat på Cypern samt guldskatter som kommer från Orienten. Under 70-talet fann man en stor skatt av medeltida fynd vid riksdagshuset i centrala Stockholm på grund av att man ville bygga ett garage. Idag kan dessa fynd beskådas i det underjordiska Medeltidsmuseet. Besökare kommer att få en inblick i hur livet var i Stockholm under medeltiden.

Om du besöker det Historiska museet kommer du att få veta mer om vår svenska historia från forntiden, vikingatiden och framåt. Dessutom finns här guldskatter och medeltida konst. För den som är fascinerad av samhällen och kulturer från hela världen är Etnografiska museet värt ett besök. De stora samlingarna innehåller föremål från exempelvis Nordamerikas urfolk till japans samurajer.

Men det finns flera andra museer för olika intressen såsom Nationalmuseet, Moderna museet, Abba The Museum, Livrustkammaren, Tekniska museet, Hallwylska palatset, Nordiska museet, Armémuseum, Fotografiska museet, Sjöhistoriska museet, ArkDes, Spårvägsmuseet, Postmuseum, Polismuseet, Tekniska museet, Naturhistoriska riksmuseet och mycket mer.

Vasamuseet

Det statliga Vasamuseet är ett världsunikt museum. Sedan 1990 kan du beskåda det imponerande regalskeppet Vasa från 1600-talet på Vasamuseet. Under sin jungfruresa år 1628 sjönk Vasa i närheten av Djurgården i Stockholm. Skeppet upptäcktes av Anders Franzén som drev en lång kampanj för att få det bärgat, vilket skedde 1961. Väl inne i museet kan du betrakta detta enorma regalskepp på sex plan. Det här är med andra ord ett oerhört stort skepp. Stormasten skulle haft en höjd på 52,5 meter från kölen, vilket säger en hel del. Eftersom regalskeppet Vasa är det enda medeltida skepp i sitt slag som bevarats är Vasamuseet en enormt stor turistattraktion som drar besökare från hela världen. Vasa är ett storslaget skepp som alla bör försöka besöka vid något tillfälle.