Besök världens berömda museer från ditt hem

Numera behöver du inte resa världen över för att besöka världsberömda museer eftersom du kan besöka många av dem från ditt hem online. Varför inte göra en virtuell rundvandring på Van Gogh museet i Amsterdam eller se den berömda rosettastenen på British Museum i London. Det finns över femhundra museer som du kan besöka virtuellt världen över och bäst av allt är att det är helt gratis.

Det fantastiska Getty-museet i Los Angeles öppnade dörrarna för första gången 1997. Nu är dörren även öppen för virtuella besökare. Här kan du till exempel se skulpturer, fotografier, manuskript samt europeisk konst från 700-talet och framåt.

Berömda Guggenheim Museum är beläget på Femte avenyn i miljonstaden New York. Museet bjuder på fantastiska målningar från impressionismens stora konstnärer. Du kan även beskåda verk från senare konstnärer såsom Chagall, Mondrian, Léger, Modigliani, Picasso och Kandinsky.

Tysklands mest berömda museum är Pergamonmuseet i Berlin där du bland annat kan se Ishtarporten från cirka 575 f.Kr. som en gång var enrtén till Babylon samt Pergamonaltaret från 180 till 160 f. Kr. som var ett offeraltare till den Grekiska guden Zeus. Passa på och upplev konstskatter och unika föremål på världens museum genom att resa virtuellt.