3 spännande museer för barn i Stockholm

Bor du i Stockholm eller ska du besöka huvudstaden över dagen? Då finns det massor med kul du kan göra tillsammans med dina barn. Stockholm är en stor stad där det alltid är mycket som händer. Vill ni inte hänga i Kungsträdgården över dagen kan ni med fördel besöka någon av de fina museer som finns att tillgå.

Att många saker är dyrare i Stockholm än i andra städer vet de flesta redan om, men när det kommer till museer för vuxna och barn behöver du inte oroa dig för priset. I Stockholm finns det nämligen mängder med bra museer som är helt kostnadsfria för människor i alla åldrar. I den här texten kommer du att få läsa mer om tre museer som är extra spännande och lämpar sig för en heldagsutflykt med barnen. Kom ihåg att många museer är stora och därför är det bra att ni klär er bekvämt. Satsa på högkvalitativa skor för dam, herr och barn som ni kan gå i länge. Hos NA-KD finns skor dam för alla tillfällen.

Bästa museum för heldagsutflykten

Har du tröttnat på museer som är ”slut” efter bara någon timme? Då har vi lösningen för dig. Vi anser att ett riktigt bra museum är ett museum som underhåller barn riktigt länge och som verkligen har många saker att erbjuda. Därför har vi plockat fram tre stycken populära, stora och riktigt roliga museer i Sveriges huvudstad.

1. Naturhistoriska riksmuseet

Naturhistoriska museet är ett av Stockholms mest uppskattade museer för vuxna och barn. Här samlas familjer på både vardagar och helger för att ta del av de underhållande och mycket spännande utställningarna. Utöver de fasta utställningarna som Nordiska djur, Människan och Dinosaurierna finns även ett flertal temporära utställningar som alltid bjuder på något nytt.

2. Scenkonstmuseet

Älskar dina barn att dansa och röra sig till musik kan Scenkonstmuseet på Sibyllegatan vara ett riktigt bra val. Det här museet är inte gratis för vuxna, men helt kostnadsfritt för barn. På Scenkonstmuseet får barnen kliva in i dansens och teaterns värld och uttrycka sig till musik i alla möjliga genrer. Här kan ni även gå i den spännande ljudskogen eller testa på att klä ut er innan ni sätter er i den trevliga restaurangen för lunch.

3. Postmuseet

Postmuseet är ett museum som främst riktar sig till yngre barn, men det är naturligtvis också kul för de som är lite äldre. Postmuseet är i sig inget stort museum, men då museet bjuder på många roliga och spännande utställningar är det helt klart värt en plats på listan. Här kan ditt barn testa på hur det är att dela ut post eller köra en egen postbil. Det finns också möjlighet att klä ut sig för den som önskar eller knåpa ihop egna vykort och brev.